“Terug naar de basis“…

De “terug naar de basis” hikingtocht is een integraal gezondheidsprogramma.

De “terug naar de basis” hikingtocht vindt gedurende 7 dagen plaats in het Zuidwesten van Kreta. Daar, waar nog een bijna ‘ongerept’ stukje natuur ligt, met een heerlijk subtropisch klimaat!
We starten in Chora Sfakion en gaan in etappes een afstand afleggen van 9 tot 12 km per dag, naar uiteindelijk… daar waar we uitkomen!
Onderweg zullen we door heuvelachtig, soms uitdagend, gebied trekken waar we dan weer over stenen, rotsen, gravel, zand of bospaden stijgen en afdalen. En zo af en toe een kloof ingaan om al klimmend en klauterend dit prachtige deel van Kreta te overbruggen en te ontdekken en ervaren. Sommige delen zijn nog zo ongerept, dat ze zelfs alleen per voet, of per (veer)boot te bereiken zijn…!



Als de afstand van het ene dorp naar het andere te ver is, overnachten we in de natuur. Voor aanvang van zo’n etappe slaan we zoveel mogelijk water en vers en gevarieerd voedsel in, wat verdeeld wordt in de rugzakken van de deelnemers. Het eten wordt dan aan het einde van de dag, ter plekke gezamenlijk bereid en genuttigd. Wat uit eigen ervaring sprekend, als een mooi en bijzonder moment beleefd wordt.. nadenkend, napratend over de belevenissen van die dag. Daarbij gebruik makend van de hedendaagse gemakken, zoals een brandertje, dus niet met stokjes draaiend.. tevergeefs hopend op een vuurtje!

Deze eetmomenten zullen trouwens beperkt zijn max. twee en een aantal dagen één keer per dag, net als de beschikbaarheid van water en het aantal drinkmomenten. Terug gaan naar de basis betekent ook terug gaan naar de tijd, waarin niet vast stond òf er eten en of drinken beschikbaar was. We eten zoveel mogelijk vers en gevarieerd. Helaas is het aanschaffen van vers gevogelte en vis in deze regio lastig en is het gebruik maken van moderne bewaartechnieken, denk b.v. aan sardientjes, tonijn of makreel in blik, een oplossing.
We gaan dus terug naar de tijd, vóórdat landbouw en veeteelt bestond, de paleolithische tijd genoemd.

We zullen gedurende deze reis, de hele dag overwegend actief bezig zijn. Met daarbij een aantal rustmomenten.. Dit vanaf het moment dat de zon rond 7:00 uur opkomt, totdat de zon tegen 19:00 uur ondergaat. Hierdoor komen wij weer in ons bioritme.
We doorkruisen zoals gezegd een prachtig stuk natuur, waarbij we soms flink zullen stijgen en afdalen. En de temperaturen overdag op kunnen lopen tot 30 graden wat een warmte prikkel geeft.

 

 

 

 

 

Voordat het donker wordt, zoeken we een plekje om te overnachten onder de sterrenhemel of eventueel in een tentje. ‘Wildkamperen’ op ons matje in onze slaapzak… ‘s Nachts word het er rond de 15 graden wat een koude prikkel geeft, iets waar je dus alvast rekening mee kunt houden bij het (eventueel) aanschaffen van een slaapzak. We worden gedurende de dag blootgesteld aan warmte en koude prikkels.

’s Avonds zal er volop gelegenheid zijn om, de dag door te nemen, vragen te stellen, verhalen te vertellen, onderwerpen te bespreken die ons zoal bezig houden, of het uiten van ander vermaak…

Herken je…. dat je,

– weinig tot geen ontspanning hebt?
– altijd maar bereikbaar bent?
– wel wilt bewegen maar er niet toe komt?
– merkt dat je teveel en te vaak eet?
– dat ergens op je lichaam opslaat?
– niet meer weet welke voeding gezond is voor je lichaam èn geest?
– misschien te veel of te vaak drinkt?
– verslaafd bent geraakt aan suikers, geraffineerde koolhydraten etc?
– slapen ontregeld is en je niet makkelijk inslaapt?
– niet makkelijk ontwaakt en moe wakker wordt?
– het soms geestelijk weleens te veel wordt?
– kleine mankementen krijgt en er niet vanaf komt?
– langzaam aan je gezondheid begint te verliezen?

Ga je mee…?

Trek jij ook je stevige berg(hiking)schoenen aan en doe je je rugzak op?

Even weg.. van de hectiek van alle dag!!
Even weg.. van de stress, van het werk, relaties, sociale verplichting en van, wat jij zoal in jouw leven meemaakt..

Even weg.. waarbij je algehele gezondheid centraal staat!

Een week “terug naar de basis” in het najaar 2019 is in de volgende weken mogelijk en vinden plaats bij minimaal 3 deelnemers.

De weken in het voorjaar 2020

Week maandag 13 april t/m maandag 20 april
Week zaterdag 25 april t/m zaterdag 2 mei
Week maandag 11 mei t/m maandag 18 mei (VOL)
Week zaterdag 23 mei t/m zaterdag 30 mei

Bij aanvang en na afloop worden de volgende bloedwaardes bepaald.
Glucose – lactaat – ketonen – cholesterol – triglyceriden en diverse ratios berekend.
Verder wordt de bloeddruk en hartslag, het gewicht, de spiermassa, vetmassa, visceraal vet en lengte/tailleomtrek gemeten.

En dan nog even dit….

We gaan terug naar de basis, dus worden de mobiele telefoons uitgeschakeld bij aanvang en weer ingeschakeld bij terugkomst.
De telefoons gaan wel mee. En als er zich een calamiteit voordoet kan die natuurlijk gebruikt worden. Eventuele meldingen vanuit het thuisfront kunnen op mijn mobiel binnenkomen, die als noodtelefoon bereikbaar en beschikbaar blijft. Voor de deelnemers is deze periode om los te komen van alle prikkels die op ons afkomen door mobiele telefoon, internet en social media.

Onze behoeftes doen we in de natuur, tenzij we bij een dorp o.i.d. in de buurt zijn.
Douchen of wassen is mogelijk als er gelegenheid voor is en kan b.v. in de zee, of onder de douche op het strand of bij een camping.

We leven, bewegen, eten en slapen in de natuur, daarbij deze respecterend!
We kennen deze 7 dagen geen moderne luxe.. maar gaan terug naar de basis en ervaren wat de natuur, het samenzijn, het bewegen, eten en drinken en alle andere prikkels ons brengen zal…!!!

Voor de onderstaande prijs (inclusief BTW) bied ik je:

* Een persoonlijk avontuur
* Verantwoorde maaltijden op aankomst- en vertrekdag
* Voeding en water op de overige dagen
* Bootreis naar Chora Sfakion op laatste dag (als we met de boot terug gaan)
* De bloed en aanvullende testen zoals beschreven
* Persoonlijke coaching en begeleiding

Wij verzorgen:
* Brandertjes
* Pannen
* Tarp om bij slecht weer onder te slapen
* Aansteker o.i.d.
* Schepje
* Tekentang
* Afvalzakjes
* Plastic zakjes
* Noodtelefoon

Wat verzorg en regel je zelf:
* Rugzak ongeveer 50 liter incl. regenhoes (probeer het max. gewicht 10 kg. of minder te laten zijn). Houd rekening bij aanschaf van de backpack dat er ruimte overblijft om eventueel een tentje, voeding en water mee te nemen.
* Slaapzak (als je die aanschaft, houdt rekening met temperaturen rond de 10-15 graden).
* Slaapmat/plastic oid om eronder te leggen
* Kleding (o.a. korte/lange broek, shirt korte/lange mouw, slippers, zwemkleding, poncho, pet/hoofddoek, buff)
* Stevige en geschikte berg- hikingschoenen
* Wandelstokken (in het uitdagende terrein een must)
* Handdoek/badlaken
* Lepel, vork, mes of spork
* Bord of iets waar je uit kan eten
* Zaklamp/hoofdlamp
* Toiletartikelen
* Zonnebrand
* Blarenpleisters
* Zakmes
* Waterschoentjes oid
* Reisverzekering
* Annuleringsverzekering
* Vliegreis en vervoer naar Chora Sfakion – Kreta

En niet genoemde maar voor jou belangrijke of persoonlijke aanvullingen.

Transavia vliegt vanaf medio april vrijdag, zondag en maandag op Chania en retour naar Amsterdam.

Met de bus vanaf het vliegveld naar Chania (busstation) en naar Chora Sfakion is ongeveer €15,- enkele reis. Kosten openbaar vervoer Heraklion naar Chora Sfakion ongeveer 35 euro. https://www.cretetravel.com/travel_tips/crete-bus-schedules-heraklion-iraklion/

Tijdens deze week zal ik jullie persoonlijk gids en begeleider zijn. En ben ik beschikbaar ook voor persoonlijke gesprekken, waarbij allerlei vragen die je hebt, of gedurende de week ontstaan, aan bod mogen komen. Tijdens de tocht zullen we ook een aantal (systemische) meditaties doen.

De prijs voor de “Terug naar de basis” ervaring is € 975,- incl. BTW.
Als je besluit om mee te gaan, ontvang je een eerste factuur van € 400,- als de week definitief doorgaat.
De tweede van € 575,- ontvang je ongeveer 4 weken voor vertrek.

Samenwerking Stichting Goed Bedrag en Johnny Kat.

De stichting Goed Bedrag opgericht door Chris Miljoen heeft tot doel om als deelnemer (ondernemer) een deel van de omzet, winst of iets dergelijks aan een goed doel te schenken. Dit goede doel wordt bepaald door de klant of afnemer.

Chris aan het woord:

Op de eerste plaats, en dat is het belangrijkste, is Goed Bedrag een manier om meer te doen voor goede doelen. Bovendien geeft het ondernemers de kans de samenwerking met opdrachtgevers nog positiever af te sluiten. De klant of opdrachtgever bepaalt immers aan welk goed doel gedoneerd wordt.

‘Het idee ontstond tijdens het hardlopen. Hoe kan ik met mijn werk nog meer van waarde zijn? Hoe kan ik echt iets bijdragen, samen met de mensen met wie ik werk? Zodat de factuur die ik stuur niet alleen een logische afsluiting is van een verleende dienst, maar ook nog positief doorwerkt in de toekomst?’

‘Na het hardlooprondje ben ik het idee gaan uitwerken en kreeg het vorm: voortaan zou ik een percentage van de factuur doneren aan een goed doel, uitgezocht door de degene die de factuur betaald. Want iedereen kent wel een organisatie, fonds of stichting die bijzonder is voor hem of haar.’

– Chris Miljoen

Vanaf 1 juli 2019 is Johnny Kat ook deelnemer geworden van Stichting Goed Bedrag. Daarvoor heb ik de volgende tekst geschreven voor op de website.

‘In het leven kom je soms mensen tegen die bijzonder zijn en wat als die ook nog iets uitzonderlijks organiseren wat je raakt? Dan is het geen keuze meer maar dan wil je meedoen. Dat is met Chris Miljoen en stichting Goed Bedrag het geval…! Trots dat ik de verklaring van Goed Bedrag heb ontvangen en het mag uitdragen. Laten we verschil maken in de wereld door te delen wat voor bedrag het ook is.’

– Johnny Kat

Vanaf 1 juli 2019 mag iedere nieuwe deelnemer aan “terug naar de basis” bepalen aan welk goed doel naar keuze er € 25,- wordt gedoneerd.

 

BOEKINGS- EN ANNULERINGSVOORWAARDEN

  • Aanmelden voor deelname “terug naar de basis” Kreta geschiedt door het inschrijven via mail, telefonisch, app, SMS of andere communicatievorm.
  • Deelname aan “terug naar de basis” is voor eigen risico.
  • Na inschrijving en definitief doorgaan van “terug naar de basis” ontvang je een 1termijnfactuur van €400,- De 2termijnfactuur van €575,- wordt 3 weken voor aanvang verzonden en wordt door de deelnemer per omgaande voldaan.
  • Door het aanmelden verklaart de deelnemer zich akkoord met de voorwaarden.
  • Bij niet tijdige betaling heeft Johnny Kat het recht de reservering te laten vervallen. Dit ontslaat de deelnemer echter niet van zijn betalingsverplichting.
  • Annulering binnen 14 dagen na inschrijving en definitief doorgaan kan kosteloos. Bij annulering door de deelnemer na 14 dagen na het ontvangen van de 1etermijnfactuur zijn de volgende bedragen verschuldigd:

– Bij annulering 2 maanden voor vertrek: 50% van de totaalprijs.

– Bij annulering vanaf 1 maand voor vertrek: 100% van de totaalprijs.

Om misverstanden te voorkomen dient het annuleren van de overeenkomst schriftelijk voorzien van handtekening te geschieden.

  • Wij adviseren de deelnemers een eigen annulering- en reisverzekering af te sluiten. In geval van ziekte, ongeval of onvoorziene familieomstandigheden kan dan mogelijk aanspraak worden gemaakt op de annuleringsverzekering.
  • Johnny Kat is niet verantwoordelijk voor de wijziging of annuleren van vluchten door de vliegtuigmaatschappij.
  • Wijzigen van busschema’s o.i.d.
  • Bij uitval, om wat voor reden dan ook, zijn de bijkomende kosten voor eigen rekening.

 

Wil je weten hoe andere deelnemers deze week hebben ervaren neem dan even een kijkje op https://johnnykat.nl/reacties/

Ik zie er naar uit…!!

Gezonde groet,
Johnny Kat.